dimarts, 27 de desembre del 2016

Activitats oració simple


L’oració i les seves parts
Els complements del verb, La substitució pronominal



Activitats



1 Converteix aquests titulars de premsa en oracions amb verbs en forma personal:

Misteriosos objectes lluminosos en una zona del Brasil.
Jutjats dotze joves acusats d’ultratge a la bandera.
Tres admiradors de Lady Gaga, ofesos pel seu retard.
Cinc narcotraficants, condemnats a 57 anys i a més de mil milions de multa.
Xipre, eleccions legislatives sense sorpreses.
Turquia, primer pas cap a la pacificació.
Aquest estiu, sandàlies ecològiques per als joves urbans.
Veus crítiques contra el president del govern central.
Un detall de Renfe envers les cigonyes.
Festa de cloenda de la II Mostra de Jazz Europeu a la plaça del Sol.
Fracàs de la reunió sobre Síria.


2 Explica amb les teves paraules el significat d’aquestes frases dites per personatges cèlebres:

Val la pena morir per totes aquelles coses sense les quals no val la pena viure, Salvador Allende
Tant de bo puguem tenir el coratge d’estar sols i la valentia d’arriscar-nos a estar junts, Eduardo Galeano
Prefereixo tenir roses a la meva taula que diamants al meu coll, Emma Goldman
La llibertat no és negociable, Pau Casals
Com que és més el que ignores que el que saps, no parlis gaire, Ramon Llull
Si el llibre crema, no l’apaguis, Manuel de Pedrolo
La cultura és l’opció política més revolucionària a llarg termini, Montserrat Roig


3 Subratlla els subjectes d’aquestes oracions i digues la seva estructura. Identifica també els casos de subjecte el·líptic i oració impersonal:

Es van empassar les píndoles sense beure aigua:
Es van vendre bastants pisos a molt bon preu:
Els meus oncles es van comprar un dels pisos:
Es van endur una desagradable sorpresa:
Es van inundar els soterranis a causa dels forts ruixats:
Volien destapar tot l’assumpte:
Vull destapar tot l’assumpte:
Han destapat l’assumpte molt aviat:
El secretari judicial va destapar l’assumpte de corrupció:
Elles ho havien descobert tot:
Destapar l’assumpte no solucionarà res de res:
A ell no li ha agradat gens que es destapés l’assumpte:
T’agradaria destapar-ho tot?:
Es van pensar que era la millor solució:
Aquesta solució no em convenç:
A mi tampoc:
Fa temps que ho penso:
Hi ha molta gent de la mateixa opinió:
Prendre aquesta decisió no agrada a ningú:


4 Assenyala el subjecte de l’oració principal i el de la subordinada:

La solució que han pres no és la millor.
Aquesta és la solució que han pres.
No sé quina solució prendre.
Hem pres una solució que ens beneficiarà a tots.


5 Llegeix aquest text de l’escriptor en llengua valenciana Xavi Sarrià i respon les preguntes de més avall:

Encenc el diferencial que hi ha a l’entrada. La bombeta il·lumina l’estança amb la llum groguenca de sempre. Passe el dit pel moble del rebedor i sense voler-ho em veig corrent pels passadissos amb el tractor de joguet i mon pare que em crida vigila que trencaràs alguna cosa. Alce la persiana del gran finestral del menjador i gairebé no reconec el saló buit d’estanteries i quadres que han deixat una empremta incòmoda a les parets. Encara trobe més buit el terrat de rajoles polsegoses. Sense geranis. Sense roba estesa. Sense res. El travesse en diagonal i òbric la porta del traster que em feia d’habitació. Només entrar-hi, m’assalta el vell pòster amb l’encaputxat del tirador convertit en l’únic guardià del casalot. Em torna un somriure adolescent que desapareix quan descobrisc la foto de final de curs que no vaig voler endur-me. Al fons, amuntegades, les dues gandules. Al costat, l’antiga guitarra. Trac les gandules i m’assec al terrat. Afine la guitarra i toque tres acords. Do. Sol. La menor. No sé lligar-los. Els records són emocions atrinxerades. Necessite assetjar-los. Vull escriure’t la cançó. Ho vull fer. Per això he tornat a València. I quan rasque les cordes, deixe que la memòria em porte als carrers d’aquell 1992. L’any que em canvià la vida. Els dies que acabaren amb la teua mort.

[Font: Xavi Sarrià, Totes les cançons parlen de tu, Sembra llibres]

a) Subratlla tots els subjectes amb estructura de SN.
b) Subratlla tots els pronoms relatius en funció de subjecte.
c) Assenyala les frases que hi ha en el text.
d) Analitza l’estructura de la frase Al fons, amuntegades, les dues gandules:


6 Digues la funció dels sintagmes subratllats:

La selecció va perdre la final lamentablement.
La selecció va perdre la final lamentablement.
La selecció va perdre la final lamentablement.
La selecció va perdre la final lamentablement.
La selecció va perdre la final lamentablement.
Lamentablement, la selecció va perdre la final.
Els pares estan molt capficats.
Els pares estan molt capficats.
Veig els pares capficats.
Veig els pares capficats.
Per què estan capficats?
El pont que han inaugurat té esquerdes.
El pont que han inaugurat té esquerdes.
El pont que han inaugurat té esquerdes.
El pont que han inaugurat té esquerdes.
El pont que han inaugurat té esquerdes.
El pont que han inaugurat esquerdes.
El pont que han inaugurat té esquerdes.


7 Comenta les diferències entre aquests parells d’oracions:

1 - El Barça, obligat a guanyar el Madrid.
2 - El Barça, obligat a guanyar a Madrid.

1 - L’Atlètic de Madrid visita aquest vespre un Sevilla amb moltes baixes.
2 - L’Atlètic de Madrid visita aquest vespre el Sevilla amb moltes baixes.

1 – Baker es mostra favorable a retornar els àrabs als territoris ocupats.
2 -  Baker es mostra favorable a retornar als àrabs els territoris ocupats.

1 – L’exèrcit patrulla dia i nit per les ciutats bàltiques.
2 – L’exèrcit patrulla dia i nit per les revoltes bàltiques.

1 – Irlanda accepta parlar de la política de l’Ulster amb reserves.
2 – Irlanda accepta parlar de la política de l’Ulster amb Londres.

1 – Un jove protestant assassinat.
1 -  Un jove assassinat protestant.


8 Assenyala els atributs, complements predicatius i circumstancials:

La Marta és a casa de l’Enric.
La Marta és la llesta de la família.
Trobo la Marta la més llesta de la família.
M’he trobat la Marta a Collserola.
La Marta és a Suïssa amb els seus pares.
La Sara és de Campdevànol.
La Sara és a Campdevànol.
L’alcalde de Campdevànol considera vàlida la ubicació del festival de rock.
La ubicació del festival és vàlida per a l’alcalde.
El festival de rock serà a Campdevànol.
El festival de rock serà un èxit.


9 Digues si els pronoms subratllats són CD, CI, datiu o bé són part d’un verb pronominal:

El nen em menja molt malament.
El nen em penso que no menja gaire bé.
Què et penses que li passa?
S’ha empassat un pinyol?
Se m’ha empassat un pinyol?
S’ha menjat un pinyol?
S’ha pintat?
S’ha pintat la cara?
Em sembla que el taparé amb el llençol.
Et taparé els peus una mica perquè no et refredis.
Aquesta tarda em porten els mobles.
M’he comprat una taula nova per al menjador.
M’he espantat amb el crit.
El crit m’ha espantat molt.


10 Digues la funció dels complements subratllats:

El govern del país veí l’ha convidat a prendre una decisió.
El govern del país veí l’ha convidat a prendre una decisió.
El govern del país veí l’ha convidat a prendre una decisió.
El govern del país veí l’ha convidat a prendre una decisió.
Van pensar una solució que fos pràctica.
Van pensar una solució que fos pràctica.
Van pensar en una solució que fos pràctica.
Van pensar que calia fer alguna cosa amb urgència.
El que cal és pensar solucions.
Hem acostumat la població a les solucions fàcils.
Hem acostumat la població a les solucions fàcils.
Creiem incompatibles les solucions fàcils i la satisfacció de tothom.
Pensar una bona estona en una bona solució arreglarà el problema durant un temps.
Pensar una bona estona en una bona solució arreglarà el problema durant un temps.
Pensar una bona estona en una bona solució arreglarà el problema durant un temps.
Pensar una bona estona en una bona solució arreglarà el problema durant un temps.


11 Fes el mateix que abans:
El president fa una crida a l’ajut occidental durant la recepció internacional.
El volcà Unzen provoca almenys 28 morts.
Desactiven a Roma un artefacte en una agència de viatges espanyola.
Surt al mercat una cervesa amb propietats curatives.
El secretari general considera una intrusió que els bisbes parlin de política.
La CE creu incompatibles les quotes regionals del sector tèxtil.
L’ONCE qualifica de nul·la l’aturada.
El PSC insisteix que l’única enquesta bona és la del dia 26.



12 Fes les correccions que calgui en aquestes oracions: 

El professor de matemàtiques insisteix en fer treballar més els seus alumnes.
No ha insistir gaire en que calia acabar a l’hora.
Avisa als nens que el sopar ja està fet.
Els països emergents confien en que hi haurà una pròrroga del crèdit.
Ho feia sense que s’assabentés ningú.
Tots parlaven alhora i l’àvia es callà.
Ja m’encarrego jo dels bitllets, que no em descuido mai.
Estem acostumats a que ens ho facin tot sempre.



13 De vegades ens trobem amb enunciats ambigus, és a dir, que es poden interpretar de més d’una manera. Llegeix aquestes oracions i detecta-hi les ambigüitats. Per fer-ho, et serà útil identificar les dues funcions o significats diferents que pot fer el sintagma subratllat:

Rússia proposa un pla de pau a l’Iraq:
El Castelló batrà el rècord de recaptació contra el FCBarcelona:
Roger Garaudy és guardonat per instar al diàleg entre cultures:
Interns de la presó identifiquen vuit funcionaris com els seus agressors:
El parricida de Gombreny, ingressat en un psiquiàtric:


14 Completa la taula:

Present d’indicatiu
Futur
Perfet
d’indicatiu
Infinitiu
Passat
perifràstic
Me’n vaig





Se n’adonarà





Me n’he oblidat





Anar-se’n





Me’n vaig adonar / Vaig adonar-me’n
Se’n va






15 Digues la funció dels sintagmes subratllats i substitueix-los per pronoms febles:

S’ha fet malbé una de les pomes.
L’Ignasi sembla bon noi.
El considero un bon candidat.
Sí que parla !
M’he descuidat de treure el gos.
Treu els llibres de la taula!
Acaba de sortir un vaixell.
Me’n vaig a peu.
Va viure ben tranquil tota la vida.
Me’n vaig a Escòcia.
Es captenien amb força desconfiança.
El Magí és l’alumne que treu més bones notes.
Va confessar que havia comès el crim.
No diguis tantes bestieses.
He trobat la resposta a les teves preguntes.
He prestat la bicicleta a la Marina.
No hi ha gaire activitat.


16 Completa la segona oració amb el pronom que hi falta:

Avui vaig al camp. Demà també aniré.
Agafa el pa i posa dins la bossa.
L’Anna llegeix llibres de vampirs i la Montse també llegeix.
L’Anna llegeix la tercera part de Crepuscle i la Montse també llegeix.
El desconeixement de la llei no eximeix el compliment.
És metge i el seu fill també és.
L’Àngel anirà al concert de La Pegatina però els seus pares no saben.
L’oficina de l’alcalde va filtrar la notícia però desconeixia el missatger.
No pensis més en la Mònica. Deixa de capficar-te.
L’Espanyol va guanyar el títol de bàsquet i jo m’alegro.
La Mercè vesteix amb gust i la Iolanda també vesteix.
Ningú sospita del Pere, tot i que ningú es refia.
Calcula la distància i digues.


17 Substitueix tots els complements verbals que puguis:

He buscat el significat d’aquests signes en una vella enciclopèdia.
Treu la bicicleta de la calçada!
Vaig trobar insuportable aquell tema musical.
Ha aparegut un altre ós bru al Pirineu.
Li agrada fer regals als seus nebots.
No em posis més sopa al plat, sisplau.
Compra dues entrades per a nosaltres.
Com podran dur aliments als refugiats?
Has portat els fulls en blanc als alumnes de la classe del costat?


18 Subratlla l’única oració correcta i corregeix les errònies:

Me sembla que a tu te passa alguna cosa.
A la Irene, la sol·licitud ja l’hi ompliré jo.
Li diuen que no té cura, que això s’ho està provocant algú proper a ell.
Si sempre els hi portes, no sortiran a comprar-ne mai
La música es sent des de molt lluny.
No ens anirem d’aquí fàcilment.
A elles, els dius que ja els enviarem un correu.
Tota aquesta història l’hi va explicar a la Cristina.
Als avis, porta’ls-hi el diari cada matí.
El renyarien tant si els hi deia qui era el culpable com no.
Amb aquesta roba s’et veu més moreno.
Els lladres van entrar a la casa sense que s’assabentés ningú.
Es va embrutar les sabates i vaig neteja’ls-hi amb un drap humit.
Llençaven les fruites que no els hi agradaven al riu.


19 Digues la funció dels sintagmes subratllats en aquest text i substitueix-los per un pronom feble:

Quan jo vaig néixer a Pessonada (un poblet del Pallars Jussà), a la casa només hi havia un llibre, el llibre de família. El meu padrí, Alfonso, era analfabet, i així i tot, el pobre home es va entestar a ensenyar-me de lletra. Però l'única lletra que em va poder ensenyar va ser la "A" majúscula, la primera del seu nom, l'única que ell sabia distingir. Els meus pares ja sabien de lletra. La mare era capaç de llegir i d'entendre el full dominical, tot i ser en castellà, i el pare podia calcular quants duros guanyaria comprant una pollina a la fira de Salàs i venent-la al cap de dos anys com a terçona. Com que jo era el segon fill i el lloc de l'hereu ja estava ocupat pel germà gran, els pares van voler tant sí com no que estudiés, amb l'esperança que els llibres m'alliberarien de la vida dura que ells havien de portar.
De petit jo volia ser rei mag, de més grandet, capellà, i després, filòsof. Recordo que quan estudiava filosofia, a la Universitat de Barcelona, em passejava tot orgullós pel vell claustre de la universitat central amb un volum de Marcuse sota el braç, mirant amb aires de superioritat els companys d'Hispàniques o de Filologia Catalana, un departament tot just estrenat.

[Font: Pep Coll, Qui sóc i per què escric, fragment publicat a http://lletra.uoc.edu/ca/autor/pep-coll ]


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada