APUNTS
|
L’oració i les
seves parts
Els
complements del verb. La substitució pronominal
|
Categories gramaticals:
categories
|
funció
|
tipus
|
||||
variables
|
substantiu
|
nucli del SN
|
abstractes: bellesa, calor, alegria, amistat,
consciència, estabilitat
|
|||
concrets
|
comuns: taula, bolígraf, arbre, gos, mà, persona
|
|||||
propis
|
antropònims: Francesc, Núria
|
|||||
topònims: Lleida, Mediterrani
|
||||||
adjectiu
|
fa
de CN o d’atribut del predicat nominal
|
grau positiu: bo, gran
|
||||
grau comparatiu:
millor, pitjor, més gran
|
||||||
grau superlatiu:
boníssim, grandíssim
|
||||||
determinant
|
és presentador, modificador o
actualitzador del nucli del SN
|
article
|
definit:
el, la, els, les
|
|||
indefinit:
un, una, uns, unes
|
||||||
personal:
en, na, el, la
|
||||||
neutre:
el
|
||||||
demostratiu
|
aquest, aquesta,
aqueix, aquell
|
|||||
possessiu
|
el meu, la
meva, el teu,el nostre, el vostre, el seu, els seus, llur, llurs
|
|||||
numeral
|
cardinal:
un, dos, vint, trenta-dos, un bilió
|
|||||
ordinal:
primer, cinquè, vint-i-unena
|
||||||
col·lectiu:
parell, dotzena, centenar, milers
|
||||||
multiplicatiu:
doble, triple, quàdruple
|
||||||
partitiu:
mig, mitja, terç, dècim
|
||||||
quantitatiu
|
variables: quant, tant, molt, poc, bastant, gaire
|
|||||
invariables: més, menys, prou, força, massa, que
|
||||||
indefinit
|
algun, altre,
ambdós, cada un, cap, ningun, cert, mant, mateix, qualsevol, sengles, tal,
tot, un
|
|||||
interrogatiu
|
quin, quina,
quins, quines
|
|||||
exclamatiu
|
quin, quina,
quins, quines
|
|||||
pronom
|
substitueix el substantiu per evitar
redundàncies i economitzar el llenguatge
|
personal
|
fort:
jo, tu, mi, ell, nosaltres, vosaltres
|
|||
feble:
em, et, us, es, el, la, els, les, hi,
ho
|
||||||
demostratiu
|
aquest,
aquesta, aqueix, aquell, allò
|
|||||
possessiu
|
el meu, la
meva, els meus, les meves
|
|||||
numeral
|
un, dos, vint,
trenta-dos
|
|||||
quantitatiu
|
molt, molta,
molts, moltes
|
|||||
indefinit
|
algú, res,
quelcom, altri, cadascú, qualsevol, tothom, hom, tot
|
|||||
interrogatiu
|
quin, quina,
quins, quines
|
|||||
exclamatiu
|
quin, quina,
quins, quines
|
|||||
relatiu
|
que, qui, el qual,
què
|
|||||
verb
|
és
nucli del SV i expressa una acció o estat
|
atributiu
|
ser, estar, semblar
|
|||
predicatiu
|
transitiu
|
posar, treure, agafar, tocar
|
||||
intransitiu
|
sortir, entrar, dormir, córrer
|
|||||
pronominal
|
queixar-se, adonar-se
|
|||||
invariables
|
adverbi
|
expressa
una circumstància de temps, lloc, etc.
|
lloc
|
on, aquí, allí, allà, damunt, dins, dintre,
darrere, davant, damunt, sobre, sota, amunt, avall, a dalt, a baix, prop,
lluny
|
||
temps
|
quan, ara, aleshores, llavors, mai, sempre,
sovint, mentrestant, abans, després, aviat, tard, d’hora, ja encara, alhora
|
|||||
manera
|
així, bé, afortunadament, com, millor, pitjor,
almenys, solament, sols, només, sobretot
|
|||||
quantitat
|
molt, poc, gens, gaire, massa, força, prou,
bastant
|
|||||
afirmació
|
sí, també
|
|||||
negació
|
no, tampoc
|
|||||
dubte
|
potser
|
|||||
preposició
|
relaciona
paraules
|
àtona
|
a, en, de, per, per a
|
|||
tònica
|
entre,
contra, malgrat, durant, sota
|
|||||
conjunció
|
relaciona oracions
|
coordinada
|
copulativa
|
i, ni
|
||
disjuntiva
|
o, o bé
|
|||||
adversativa
|
però, sinó, no obstant això
|
|||||
distributiva
|
ara...ara, adés...adés, ni...ni, o...o
|
|||||
explicativa
|
és a dir, això és, o sigui
|
|||||
il·lativa
|
doncs, per tant, així (és que)
|
|||||
continuativa
|
(i)
encara, a més,
encara més, d’altra banda, així mateix
|
|||||
subordinada
|
completiva
|
que, si, com
|
||||
comparativa
|
més...que, menys...que, tan...com
|
|||||
consecutiva
|
tan...que, tant que, que, talment...que, fins al
punt que
|
|||||
condicional
|
si, només que, posat que, sempre que, tret que,
fora que
|
|||||
concessiva
|
encara que, si bé, tot i que, malgrat que, per bé
que
|
|||||
causal
|
perquè, com que, ja que, atès que, vist que, puix
que, per raó que, car
|
|||||
final
|
perquè, a fi de, a fi que, per tal que
|
|||||
interjecció
|
són paraules amb un alt grau
d’expressivitat
|
ah, eh, oh, rai, caram, ecs, ui, uix, uf
|
A més a més, la major part
de les categories gramaticals es poden expandir en locucions, és a dir, grups
de paraules amb el mateix valor que la categoria corresponent:
locucions
|
nominals
|
dent
de lleó, cap de setmana, blat de moro, punt de vista
|
adjectivals
|
curt
de gambals, de carn i os
|
|
determinatives
|
un
grapat de, una pila de, una mica de,
una colla de, una pila de, un seguit de
|
|
verbals
|
fer
els ulls grossos, tenir barra, tocar el dos, anar de bòlit
|
|
adverbials
|
manera (són nombrosíssimes; n’hi ha
diccionaris sencers!!): a les fosques,
a cau d’orella, a contracor, a l’engròs, a dojo, a la babalà, a peu, de cop i
volta, de debò, de franc, de pressa, de mica en mica, si més no, si fa no fa,
al cap i a la fi
quantitat:
gens ni mica, a més, a més a més, més o menys,
lloc: al voltant,
a la dreta, a l’esquerra, a mà dreta, de fora estant, cap endins, cap enfora,
al davant, al darrere, al damunt, al cap capdamunt, a l’entorn, a la vora
temps:
de seguida, com més aviat millor, de tant en tant, a vegades
afirmació:
fins i tot, i tant, de veritat, de debò, en efecte, i tant, de veritat
negació:
de cap manera, en absolut, no pas, i ara!
dubte:
si de cas, qui sap, tal vegada, a la millor, si molt convé
|
|
prepositives
|
a causa de, a favor de, a excepció de, a fi de, a
força de, al costat de, al llarg de, arran de, en comptes de, gràcies a, per
mitjà de, per culpa de, per por de
|
|
conjuntives
|
N’hi ha força. Les trobaràs a la taula de categories.
|
Enunciat, frase, oració i sintagma
Enunciat: frase o oració
Oració: enunciat
independent de significat complet que es produeix entre pauses i que conté
necessàriament un verb en forma personal
Frase: la resta.
Sintagma: conjunt cohesionat de mots que formen una unitat de sentit
i que desenvolupen una funció dins de l’oració.
Tipus de sintagmes
·
Sintagma
nominal (SN)
Escolta
la cançó (nucli: cançó)
·
Sintagma
verbal (SV), que sol anar acompanyat d'altres sintagmes que completen la
informació del verb i que fan la funció sintàctica de complement verbal
Escolta
la cançó (nucli: escolta)
·
Sintagma
adjectival (SAdj), que sol completar els sintagmes nominals
Se
sentia una cançó molt antiga (nucli: antiga)
·
Sintagma
adverbial (SAdv)
Se
sent com passa el tren lentament.
·
Sintagma
preposicional (*recorda que: SPrep= Prep+SN)
De
nit se sent passar el tren.
El SV és l’únic que forma oracions. La
resta poden formar enunciats.
A part de les
oracions, tant en la llengua oral com en l’escrita trobem i fem servir molts
enunciats autònoms que reben diverses denominacions:
·
Modisme:
expressió complexa, de significat autònom i estable, de caràcter popular,
sovint amb independència sintàctica, formada per almenys dos mots.
Fer llufa
Cap de pardals
·
Frase
feta (sinònim de “locució verbal”) frase que té una forma estereotipada i
invariable, el significat de la qual no es pot deduir del significat dels seus
components. De vegades el seu significat el confon o se subordina al modisme.
Ploure a bots i barrals
·
Fórmula:
enunciat no autònom que cohesiona un text i que acostuma a aparèixer en
contextos formalitzats, com un inici, un comiat, una salutació, etc.
A reveure!
Vet-ho aquí!
·
Sentència:
oració de caràcter filosòfic o teològic, expressat de manera dogmàtica.
No hi ha res de nou sota el sol.
·
Apotegma:
sentència breu que conté l’expressió d’un pensament d’un personatge il·lustre.
Tres coses calen per fer la guerra:
diners, diners i diners (Napoleó)
·
Aforisme:
oració breu i enginyosa que enuncia una norma científica o una regla de
conducta sense argumentar-la.
Si vols anar ràpid vés sol, si vols
arribar lluny vés acompanyat.
·
Màxima,
dita: oració que expressa una veritat moral proposada com a regla de conducta.
Qui la fa la paga.
·
Proverbi:
oració autònoma, usada popularment, que conté una veritat comunament acceptada.
No és tan brau el lleó com el
pinten.
·
Axioma:
proposició indiscutida, admesa per tothom.
Dos i dos fan quatre.
·
Refrany:
oració completa i independent que expressa un judici en què es relacionen
almenys dues idees.
Qui no vulgui pols que no vagi a
l’era.
Tots aquests
enunciats, que de vegades estan rimats, els estudia i classifica la
fraseologia.
Estructura de
l’oració
L’estructura
bàsica de l’oració és un SN en funció de Subjecte i un SV en funció de
Predicat, tot i que hi poden haver d’altres estructures en funció de Subjecte:
·
SN: Els hàbits saludables allarguen la vida de les persones.
·
pronoms personals tònics: Jo surto de casa una mica abans que tu.
·
pronoms de relatiu: L’examen
que farem la setmana
vinent és molt important.
Oració
·
pronoms interrogatius: Què és això?
·
Oració: Fumar és molt perjudicial per a la salut.
Prendre una decisió precipitada no t’ajudarà gaire.
El Subjecte no és necessàriament
qui fa l’acció perquè també hi ha casos de subjecte pacient o experimentador,
que depenen de la naturalesa semàntica del Predicat. L’agent de l’acció d’una
oració no ha de ser necessàriament el subjecte:
Els manifestants van protestar enèrgicament.
Subjecte agent
Alguns manifestants van ser detinguts al final del dia.
Subjecte pacient
o experimentador
Tenint en compte això, haurem de
concloure que la manera fiable de reconèixer el Subjecte és comprovar que el
seu nucli concorda obligatòriament en nombre i persona amb el nucli del
predicat. La manera de fer-ho és canviant el nombre o la persona del verb i
observar els canvis que es produeixen en la resta de l’oració (el SN que
necessàriament hagi de canviar serà el Subjecte):
A mi m’agraden
les platges tropicals > A mi m’agrada la platja tropical = el Subjecte és “la
platja tropical”
3a pl 3a pl 3a sing 3a sing
En català el SN Subjecte molt
sovint és el·líptic i se sobreentén. En moltes altres ocasions el SN Subjecte
consta d’un nucli (N) amb uns determinants (Det) i uns Complements del Nom
(CN), que poden presentar aquestes estructures:
Det: Tres nois / Uns
nois /Força nois
CN
·
L’adjectiu (o el sintagma adjectival): la taula rodona / blanca / més
petita / nova de trinca
·
Un sintagma preposicional: la taula de la cuina / de fusta
/ de la professora...
·
Un altre nom en aposició especificativa: El conseller Garcia
·
Un SN en aposició explicativa: Barcelona,
el destí turístic per excel·lència al
Mediterrani / la vila més poblada de Catalunya ...
·
...i fins i tot una oració: la taula que heu envernissat /
de la qual parlàrem /...
Les
oracions impersonals no tenen SN Subjecte sinó només SV Predicat conjugat en
tercera persona i presenten les següents modalitats:
·
Subjecte ignorat o ocult, generalment en plural:
Sembla que han trucat,
no?
Diuen que amb el canvi
de govern millorarà la situació econòmica.
- Impersonals en segona persona,
que és un “tu” genèric:
Viatjant pel món aprens moltes coses noves.
- Impersonals amb “es”, “hom”,
“un”:
Es diuen massa bestieses sobre tota mena d’assumptes.
- Verbs “haver”, “fer” i “ésser” impersonals
gramaticals:
Hi ha un desconegut a
l’entrada de casa.
Fa temps que no ens
veiem.
Encara és massa aviat
per arribar a cap conclusió.
- Verbs impersonals naturals que
indiquen fenòmens naturals, especialment meteorològics (ploure, nevar, pedregar, llampegar, tronar,
etc, i s’usen
en tercera persona del singular:
Ahir va ploure molt més
que avui.
Ja trona!
A part del CN, també hi ha complements
d’altres categories gramaticals:
·
Complement de l’adjectiu (CAdj): acompanya
l'adjectiu.
La meva col·lecció és bastant gran.
·
Complement de l’adverbi (CAdv): acompanya
d'adverbi.
Vaig començar la col·lecció molt aviat.
El Predicat està format
per un verb i uns complements, que són: Atribut, CD, CI, CR, CC, CPredicatiu i CAgent.
Vegem-ne les característiques un per un. Més endavant n’estudiarem la
substitució pronominal:
a) Atribut (Atr):
Acompanya necessàriament els verbs copulatius (ser, estar, semblar) i té la funció d’atribuir una qualitat al
subjecte, amb el qual concorda si presenta les dues primeres d’aquestes quatre
estructures possibles:
·
SN: L’Isaïes és pensionista
·
SAdj: Aquesta noia sembla una mica eixelebrada.
·
SPrep: El Mike és dels Estats Units.
·
Oració: Això és jugar
brut./ La veritat és que no m’acaba
de convèncer.
En diem
també predicat nominal, atributiu o terme predicatiu, i comparant aquests dos
exemples et faràs càrrec del nul contingut semàntic dels verbs copulatius amb
els quals apareix:
La fruita és escassa en algunes parts del món.
La fruita escasseja en algunes parts del món.
La concordança entre Subjecte i
Atribut de vegades es pot veure pertorbada per raons gramaticals diverses:
Aquest parrac són uns pantalons? De debò que
ho són (conc. gramatical)
Els exàmens són un martiri! Ho són, sí!
(conc. gramatical)
Les absències són l'assumpte del claustre
(atributiva identificadora amb motiu referencial).
Tota la colla de nois estan contents (concordança semàntica).
b) Complement predicatiu (CPred)
És un adjectiu o sintagma adjectiu que concorda amb un nom (subjecte o CD) i complementa un
verb (del qual diu “com”, de manera semblant al CC), i per això se'n diu de
doble atribució o doble predicació. Apareix amb verbs de contingut significatiu
més ampli que els verbs atributius: restar,
quedar, mantenir-se, posar-se, mostrar-se, tornar-se, caminar, morir,
conservar-se ...
Col·loco cada moneda al seu lloc força emocionat.
També anomenat de doble atribució,
cal entendre’l com dues oracions a una estructura profunda de l’oració:
Van deixar mort el
bandit = Van deixar el bandit +EI bandit estava mort
Amb alguns
verbs es pot considerar un complement necessari, subcategoritzat pel verb. En
aquests casos concorda amb el Subjecte i no es pot elidir:
Tu, aquell va mig
col·locat! > * Tu, aquell va.
En canvi,
amb verbs com córrer, morir, arribar o dormir el predicatiu no és exigit pel
verb i té un caràcter circumstancial:
L'Eva i l'Ot van sentir impassibles
les notes
Baixaven l'escala plegats.
Els
predicatius de verbs com considerar,
trobar, jutjar, deixar o tenir
concorden amb el CD i també són subcategoritzats pel verb:
Qui pogués trobar la taula parada.
> * Qui pogués trobar la taula.
Considero molt desesperada la seva
situació. > *Considero la seva
situació.
... mentre que amb verbs com portar, comprar, vendre o dur no ho són i són equiparables als
circumstancials:
L'Eva duia els pantalons
grisos impecables.
Si en algun
cas et resulta difícil distingir entre Atribut i CPred., tingues en compte el
caràcter primari o secundari de la predicació que aporten aquests elements. Tot
i les similituds amb l’Atribut, el CPred. no representa normalment l’eix de la
predicació oracional sinó que forma una predicació secundària que depèn de la
predicació bàsica exercida pel verb:
La guanyadora corria contenta
/ La guanyadora corria.
En el cas de
l’Atribut, l’element concordat amb el subjecte gramatical esdevé el suport de
la predicació, cosa que implica la impossibilitat d’elidir-lo.
Aquesta dona és molt jove
/ *Aquesta dona és.
Atribut
Ahir vam treballar tranquils
/ Ahir vam treballar.
CPred.
En aquesta taula pots veure unes
quantes semblances i diferències entre totes dues funcions:
Atribut
|
CPredicatiu
|
El
guitarrista està tranquil.
|
El guitarrista toca tranquil.
|
·
concordança
|
·
concordança
|
·
única predicació
|
·
doble predicació
|
·
verb semànticament buit
|
·
verb amb ple contingut semàntic
|
·
complement indispensable
|
·
complement no sempre indispensable
|
·
substitució per ho,
el, la, els, les, en
|
·
substitució per hi
|
·
contingut semàntic similar al CN
|
·
contingut semàntic similar al CCM
|
c) Complement directe (CD):
El Complement Directe completa necessàriament la informació del verb indicant
en què o en qui recau l'acció, sense cap preposició, i presenta moltes formes:
·
SN: He fet l’examen
·
Pronom
relatiu: És l’examen que he fet
·
Pronom
interrogatiu.: Què fas ara?
·
Pronom
feble: N’he fet tres
·
Oració: Demanarem reduir el nombre d’exàmens per
dia
Només en alguns casos
pot dur preposició:
·
Quan és un pronom personal tònic: Només et veig a tu.
·
Davant dels pronoms "tots, totes, tothom, ningú": Aquests
plats agraden a tothom.
·
En oracions recíproques: S'estimen l'un a l'altra.
·
Quan el CD és complement d’un verb elidit: T’aprecio
tant com a l’Àngel.
·
Sol aconsellar-se en contextos en què és possible l’ambigüitat entre el
subjecte i el CD: El gat empaita a la
rata.
La preposició a és opcional:
·
Quan el CD és el pronom interrogatiu qui,
el pronom relatiu el qual/la qual o
els indefinits tothom i ningú:
Sovint miro d’escoltar
(a) tothom.
·
Quan el CD és de persona i està desplaçat dins l’oració (en aquest cas
també està representat per un pronom feble):
El (Al) pare, sempre l’has d’escoltar. (A) la Rosa,
ja l’hem buscada pertot arreu.
·
Quan hi ha una sèrie d’elements que fan de CD i el primer du preposició:
Escolta’ns a
nosaltres i el (al) metge.
La preposició de és opcional quan
el CD és una oració d’infinitiu que depèn de verbs com acordar, aconsellar, buscar, cercar, decidir, demanar, desitjar,
esperar, exigir, jurar, ordenar, pensar, permetre, pretendre, procurar,
prohibir, prometre, recomanar, refusar, resoldre, suggerir...:
L’equip
directiu ha decidit (de) proposar-vos una activitat.
L’ajuntament
recomana (d’) utilitzar el transport públic.
Tot i que no és
obligatòria, és recomanable la concordança del participi del verb compost amb
el CD representat pels pronoms el, la,
els, les, en (sobretot amb la i les):
Aquesta
pel·lícula no l’hem vista.
Ja els
hem enviats, els informes.
Les oracions passives pronominals són un cas
particular perquè, a diferència de les impersonals, hi ha un SN que concorda
amb el verb i que no és el subjecte actiu de l’oració:
S’han nomenat els membres del tribunal
popular.
Avui s’estrena la darrera pel·lícula
d’Steven Spielberg.
Els anomenats verbs
pronominals de vegades provoquen alguna confusió pel que fa a la
funció del pronom. Es tracta de verbs que es conjuguen amb un pronom feble que
coincideix amb la persona del subjecte i que no fa la funció de complement:
Jo
em cansava.
ø
Tu
t’esforces.
ø
Aquestes construccions
no s’han de confondre amb les reflexives, en les quals el pronom sí que fa una
funció sintàctica:
Jo em rentava.
CD
En Tomàs es renta
la cara.
CI
- Verbs que només s’usen com a pronominals: abstenir-se, acarnissar-se, adir-se, adonar-se, captenir-se, cruspir-se, empassar-se, empatollar-se, entossudir-se, penedir-se, rebel·lar-se...
- Verbs que poden usar-se com a pronominals: creure(‘s), equivocar(-se), estar(-se), evaporar(-se), fondre(‘s), morir(-se), oblidar(-se), pensar(-se), recordar(-se), riure(‘s)...
- Verbs que es conjuguen o poden conjugar-se amb dos pronoms: anar(-se’n), sortir(-se’n), tornar(se’n)...
- Verbs que es conjuguen o poden conjugar-se amb el pronom hi: haver-hi, veure(-hi), sentir(-hi)...
d) Complement indirecte (CI):
Indica la persona o animal que és destí de l'acció del verb, és a dir, que
rep el dany i el profit de l’acció del verb, i s’introdueix amb les preposicions a i per
a:
T’he dut una moneda per a la teva
col·lecció.
És un complement que acostuma a
aparèixer al costat d’un CD i només amb els verbs escriure i telefonar apareix
tot sol:
Li escrius tu o ho
faig jo?
Telefona-li, que ja
es fa tard.
No hem de confondre’l amb el CR, que
veurem més endavant:
Ha dedicat una cançó a la
seva filla gran. > Li ha dedicat una cançó.
CI CI
Es dedica a la venda de productes esportius per
correu. > S’hi dedica.
CR CR
Un error
molt comú és el pleonasme, que consisteix en la repetició innecessària d’un
sintagma. Fixa’t que en aquesta oració el pronom és innecessari perquè repeteix
el CI que apareix al final:
*Li van donar un detall a
cada convidat.
Els
tres únics contextos en què és necessària la presència del pronom al costat de
la seva font són:
·
Quan la
posició del CI l’ocupa un pronom fort:
Llança-li la pilota a ella.
·
Amb verbs
del tipus semblar, agradar, convenir, fer
gràcia, fer por...:
A la meva mare això no li sembla gaire bé.
·
Casos de
tematització o dislocació a l’esquerra:
A mi no em posis gaire verdura.
Finalment, tindrem en compte alguns
casos (anomenats “datius” perquè és un cas provinent del llatí) en què la
presència del pronom no es pot identificar amb el CI:
a) Datiu ètic:
Se’ns casa la filla
petita.
Li han suspès el curs
les dues nétes.
Aquest tipus de datiu, d’ús
opcional, s’utilitza en registres expressius com el col·loquial i sol expressar
una vinculació emocional d’una persona per l’acció verbal
b) Datiu possessiu:
Li vaig veure el melic.
El nen li ha crescut molt.
Aquí el pronom equival a un
complement de valor possessiu, referit sobretot a propietats inalienables, com
ara les parts de la persona, per bé que també pot relacionar-se a propietats
alienables.
c) Datiu o complement benefactiu:
Hem escollit un regal per
a la Maria.
Li hem escollit un
regal.
Designa
el beneficiari de l’acció del verb (que acostuma a designar un procés creatiu: cuinar,
pintar, dissenyar, construir) i s’introdueix amb la preposició composta per
a. De vegades conviu amb el CI:
T’he fet uns macarrons
boníssims.
Han construït un bloc de
pisos per a gent gran.
Si
el complement benefactiu coincideix amb el CI, aleshores aquell no es pot
substituir per un pronom, perquè li ò els farà referència necessàriament al CI:
Compraré un joc de taula
al dependent per al meu nebot. > Li compraré un joc de
taula per al meu nebot.
CI Datiu
benefactiu CI Datiu
benefactiu
e) Complement de règim
verbal (CR) o complement
preposicional (CP):
Aquest complement té forma de SPrep i és regit o
subcategoritzat pel verb, és a dir, no es pot suprimir:
No m’oblido mai d’anar a les fires de col·leccionistes.> * No
m’oblido mai.
M'he acostumat a col·leccionar
taps de suro.> * M'he acostumat.
S'interessa per la numismàtica. >
* S'interessa.
M’he convertit en un expert en segells. >
* M’he convertit.
Els verbs
més freqüents que exigeixen CR són:
·
Amb
preposició a: acostumar-se, accedir,
arriscar-se, contribuir, dedicar-se, exposar-se, optar, procedir, jugar,
renunciar,...
·
Amb
preposició de: abstenir-se, adonar-se,
aprendre, burlar-se, oblidar-se, parlar, queixar-se, recordar-se, prescindir,
riure’s, saber...
·
Amb
preposició en: afanyar-se, complaure’s,
entossudir-se, insistir, confiar, convertir(se), incórrer, pensar,
vacil·lar,...
·
Amb
preposició amb: avenir-se, fer-se,
relacionar-se, estar d’acord...
·
Amb
preposició per: amoïnar-se,
interessar-se, lluitar, optar...
El CR s’assembla al CD perquè
expressa l’objecte on va a parar l’acció del verb però se’n diferencia perquè
exigeix preposició àtona. Ara bé, tot i ser molt diferents, hi ha casos de sinonímia
gairebé absoluta entre CD i CR:
contestar una carta = contestar
a una carta
respondre una pregunta = respondre
a una pregunta
aprofitar una ocasió = aprofitar-se
d'una ocasió
També
pot ser que la preposició que reclama el verb sigui per al seu segon complement
i que puguin aparèixer CD i CR junts en la mateixa seqüència. D'aquesta manera,
cert verbs subcategoritzen CD i CR alhora (acostumar,
treure, alliberar, convidar, expulsar...), tot i que es poden considerar CCL
molts dels presents casos de CR, és a dir, un CCL regit:
Va alliberar l’Hortènsia
de la presó.
CD CR?
CCL?
Cal acostumar els nens
a la disciplina.
CD CR
Quan el CR adopta la forma de
preposició + oració, es produeixen una sèrie de restriccions al contacte entre
la preposició regida i la clàusula:
a
|
+
|
SN
|
+
|
infinitiu
|
/
|
que
|
de
|
+
|
+
|
/
|
|||
en
|
+
|
> a
|
/
|
|||
amb
|
+
|
> a
|
/
|
|||
per
|
+
|
+
|
+
|
perquè
|
Per exemple:
Convindria pensar en algú.
Convindria pensar a fer alguna cosa.
Convindria pensar ø que
farem el que calgui.
f) Complement circumstancial (CC):
Expressen
alguna circumstància complementària de l'acció verbal de lloc, manera, temps,
però també de mitjà, companyia, causa, instrument, etc. En conseqüència, no són
complements subcategoritzats, a diferència de tots els anteriors, sinó que
sovint són opcionals i tenen molta llibertat de moviment dins del SN:
·
Complement circumstancial de temps (CCT):
L’any passat vaig completar el primer àlbum.
·
Complement circumstancial de lloc (CCL):
Acabo de desar la col·lecció
a la prestatgeria.
·
Complement circumstancial de manera (CCM):
He acabat amb gran satisfacció la col·lecció.
·
Complement circumstancial d’instrument (CCI):
Aquest fuster treballa amb
eines ben antigues.
·
Complement circumstancial de quantitat (CCQ):
He sopat massa.
·
Complement circumstancial de companyia (CCCo):
Anirem amb teatre amb
els de 1r.
·
Complement circumstancial de causa (CCCa):
S’ha produït la fallida a l’empresa a causa de la mala administració.
El
CC no és regit pel verb més que en molt pocs casos, es pot elidir sense alterar
l’estructura sintàctica de l’oració, té molta mobilitat i pot aparèixer tant
amb verbs predicatius com amb estructures atributives.
Poden
realitzar la funció de CC aquestes quatre estructures:
a) SPrep.:
Ho he fet per tu.
Van anar al circ amb l’oncle Hilari.
Durant la guerra van passar
fam.
Van fer la mudança entre tots.
Tu dormiràs al matalàs petit.
b) SN (només amb valor temporal):
Dilluns plou.
El vaig conèixer aquell hivern.
c) L’adverbi:
Els meus amics van fer una festa ahir.
Em trobo una mica malament.
Aquí sobren alguns mobles.
d) Una
oració subordinada (adverbials de lloc, de temps i de manera):
Aparca el cotxe on puguis.
Parla com si fos un metge expert.
Hi ha un tipus de
circumstàncies que són molt més lliures que els CC, que van entres comes i es
col·loquen a la perifèria de les oracions. Els anomenarem Modificadors
Oracionals perquè modifiquen l’oració sencera i no només el verb. Fixa’t en la
diferència de significat entre aquestes dues oracions:
Tot ha acabat desgraciadament.
CCM
Desgraciadament, tot ha acabat.
MO
g) El complement agent (CAg):
És un SPrep. (preposició
per a + SN) que completa una oració en veu passiva indicant qui és l'autor o
agent de l'acció verbal. Observem la transformació dels constituents de
l’oració activa al passar a passiva_:
Veu activa: Els alumnes van organitzar el ball de fi de curs.
Subjecte CD
Veu passiva: El ball de fi de curs va ser organitzar pels alumnes.
Subjecte CAgent
Esquema de les
funcions sintàctiques dels pronoms febles
Subjecte
|
en (subjecte posposat)
|
A les tres surt un tren i a les quatre en surten dos més.
|
Atribut
|
indefinit (adjectiu o nom): ho
|
Semblen educats però no ho
són.
Això que cau és pedra o no ho
és?
|
definit: el,
els, la, les
|
Aquells són els amics de l’Àlex o no els són?
|
|
ús emfàtic: en
|
Que n’és, de ximple!
|
|
CPred
|
hi, amb
verbs com restar, quedar, mantenir-se,
posar-se, mostrar-se, tornar-se, caminar, morir, conservar-se, deixar, anar, considerar, deixar, tenir, portar...
|
Estava molt cansat però no s’hi
sentia.
El Josep va marxar de casa enfadat o no hi va marxar?
El comprador es mantenia ferm en l’oferta o no s’hi
mantenia?
La veïna ha resultat guanyadora o no hi ha resultat?
|
CD
|
em, ens (1a p)
|
Em pentinaré una
mica.
|
et, us (2a p)
|
La mare et crida.
|
|
el, la, els, los, les, es (3a p)
|
Aquests vestits, no els
volia.
|
|
partitiu en;
es recupera el quantitatiu o numeral al final
|
D’amics, no en van venir
gaires!
Tens cap disc de Manel? Jo en
tinc un.
|
|
ho substitueix això, allò o oració
|
Ja t’ho deia, que faríem
tard!
|
|
CI
|
em, ens (1a p)
|
Laura, ens deixes els
apunts?
|
et, us (2a p)
|
Et portaré un llibre
que t’agradarà.
|
|
li, els (3a p)
|
Jaume, li dius l’hora?
|
|
hi en lloc de li, en català oriental
|
El llibre és per al Miquel, dóna-l’hi.
|
|
CR
|
en, introduït per de
|
Tenien un problema però no en
volien parlar.
|
hi, no introduït per a, en, amb, per
|
No li agrada gaire la feina, però ja s’hi acostumarà.
Sempre pensa en els exàmens, però jo no hi penso gaire.
|
|
CC
|
en, introduïts per de, excepte CCM
|
El Sergi venia del supermercat o no en venia?
La mare sortia de casa o no en
sortia?
|
hi, CCM, CCL, CCCo, CCI...
|
Juguem amb els companys o no hi
juguem?
Ell camina de pressa; tu no hi
camines.
|
|
CN
|
en
|
Havia comès el robatori; les empremtes n’eren la prova.
El Joan havia llegit el llibre i en coneixia el contingut.
|
CAdj.
|
en
|
De mobles, en tinc el
menjador ben buit.
|
Ordre
de col·locació dels pronoms
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
reflexiu
|
2a persona
|
1a persona
|
3a persona
|
adverbials
|
|
CI
|
CD/atribut
|
||||
se...
|
te, us...
|
me, ens...
|
li, els...
|
el, ho...
|
en, hi
|
Procés de
substitució de funcions i combinació de dos o més pronoms
He portat la meva
germana a l’esplai.
|
|||
Identificació
dels complements a substituir
|
He portat
|
la
meva germana
|
a
l’esplai
|
Descripció
de les seves característiques
|
CD 3a persona
|
CCL introduït per a
|
|
Deduir
el pronom que substitueix cada funció
|
la
|
hi
|
|
Combinar els pronoms amb el verb
|
La hi
he portat.
|
.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada